Showing posts with label family. Show all posts
Showing posts with label family. Show all posts

Friday, 26 February 2010

moi daddy

My dad just called me to ask if i did called him before. Yes, actually i did miscall him ;P (save credit! ;p) hehe..he asked me

Dad: "Hani, gaji da masuk ke bulan nie? Duet da dapat ke?"

hu...dalam hati i da cuak2 igt my dad nk suh bayaq dwet keta. yela, da guna kena la bayar bulan2 kan.hehe..so i was like

Me: "blum lagi..akhir bulan 3 baru dpt gaji...nape?" haha..lagi mau tanye ;p 

What surprised me was that then my dad ckp

Dad: "oo ye ke...nie ada duet ke tak nie? NAK duet tak? Ada lagi duetnye?" 

Heheh...tkejut seyh....padahal x smpai seminggu lepas br je my dad bg duet before org dtg johor nieh...so i pun jwb

me: "eh xyah lah..ade lg duit...xyah xyah.." 

my dad reply: "Betul nie? xdela, kalo xde duet bape nk masukkan duit nie...nnati kalo xde duet bgtau la ye.."


me: "ha, ok2..." hihi...



See...besarnye pengorbanan seorang yg bernama AYAH nie...sometimes org x sempat pun nk kol umah tnye khaba sume sbb bz kt sek, but my mom & dad never forget to call me to ask if everything's okay or not..duet sume ckup ke tak...isk =,) terharu.....


Ingat lagi penah ktorg br a few days got back from our kampung at Penang, then days later Elwana call mintak tlg jemput die balik from MRSM Pengkalan Hulu..i was like "eh elwana nie ngada2 plak. balik nek bus je la.sian bape penat2 nk pgi sane balik sume". But because He is a DAD, penat2 pun pegi jgak jemput elwana tu...byk kali da cmni sbenanye...

Masa nk balik kampung CNY hr tu, ktorg balik sabtu...so the highway was like packed with cars=Traffic jam!! 5 hours journey turned out to be a 7 hours journey!! huh. i dalam kete da mengeluh2 lama gila, bosan gila, ape sume. but my dad ttp je sabar memandu sorg2...manual plak tuh. bayangkan laa.....

Then masa raya la especially, mase sume org sibuk2 nk beli baju raya baru lah, perabot baru lah, langsir baru sume, my dad mmg x penah nk beli ape2 pun...ble ktorg mntak duit nk beli sume2 tu, die bg je...siap tolong anta and amek mase nk bli brag. then bile ktorg tnye, "eh bape xnak beli bju raye skali ke" he will reply "xpela...bape pkai baju lama2 pun xpe...elok lagi nie...bagi anak2 pakai baju baru..." huh =,) again. Everytime he will say like that. sejak dulu. Sanggup kua duet untuk tengok anak2 hepi tp sendiri pkai baju yg lama2...sometimes da koyak pun ckit2... isk =,( dlu mse kecik2 mmg x pasan la kan...x sedar pun ape yg blaku...tp now bile da besar, da penah keje, tau cmne susahnye nk cr duit sendiri br la kte realized all these little things that we failed to notice before kan?


So slalunye skang nie kalo ktorg kua bli bju, we will buy something la for him...i mmg suke bab2 pilih2 baju ke, kasut nieh.hehehe....yg bestnye ble my dad suke plak bju yg kte bg tu, die akan pkai je byk2 kali. hehe...n akan ckp cmnih "best la baju yg hani kasik nieh. Sejuk je pakai. corak pun lawa" he...he...he... ;P


Satu lagik, my dad nie rasanya jenis yg akan cube sdaye-upaya tunaikan permintaan anak2 n isterinye...haha...contohnye, kalo my mom nk pergi 1 place tu kan. mule2 mmg la my dad bising ckp xyah pegi la, xde ape kt ctu, da la jauh sume, bla2...tp at the end sure dia akan bawak jugak ktorg pegi tmpt tu..bia la jauh mane pun...mmg akan ditunaikan jugak...=,) sometimes even though mcm my dad tgh xde duet sgt ke (mmg he never told us ade duet ke tak), mmg dia akan bg jgak cemana2 pun...kdg2 geram gak la cm el slalu mntak duet nk kua ngn kwn2...sbb ble kte teringat btape susahnye our dad nk cr duet tu kan..die bwk g joli plak...hmm...tp nk wt cmna...mmg my dad jnis lmbut hati...sye mewarisi..haha..



samala mcm kes i nk bwk kete g johor nie...mule2 ckp xyah la, jauh, bahya drive sorang2 sume...last2 bagi jugak....siap isikan minyak full-tank before i bertolak..pastu once a while akan tnya duet ckup ke tak sume..isk isk.. =,) mmg sgt2 terharu la...da besar nie kadang2 segan gk nk mintak duet ngn my dad kan...tp nk wat cne, kalo x mntak xde la duetnye..huhu..xpe2, nnti i dapat gaji, i bli adiah byk2 bg sama my dad :) but i kno, btape byknye adiah pun xkan dpt balas jasa tu kan.. :(


 teringat he once said "nie nanti ble hani, han,hana sume da besa jgn lupe kt bape plak. cuti2 balik la kampung jenguk2 bape kt kampung. seronok jugak ade anak2 melwat nnti...tgk cm hani senang. jd cikgu. budak2 cuti, die pun cuti. ada la masa nk jenguk2 bape ble tue nnti kan" hoho...time nie die ckp kt my sis sbenanye sbb die kje bank kan..keje ikut syif...so cm die riso sket la...hu..insyallah...


lg satu, my dad slalu back-up ktorg kalo ktorg kene mara /bebel ngn my mom..hehe..sometimes like he's more understanding la...cthnye cm kalo my mom ckp care i masak salah ke ape sume, nnti die akan ckp something like this "eh mana ada...xpe...hani masak sup sedap je bape rase. bape suke. pandai hani masak.." hoho...so this is something yg i sgt2 trharu la...n yep, he never condemned my cooking even once! i heart him so much wlpn x pnah tnjuk kan...hoho..xreti lah nk tnjuk cmna. but i think dia faham kot. my way of showing i love someone is by giving things kot...n i care bout them...

hm..ikutkan, mmg bykkk sgt lgi pengorbanan2 my dad utk ktorg nih. x ckup page ni nk tulis..but i think that's all for now...ape2 pon, mmg i love my dad so much! i want my future husband to have his characteristics kalo bleh! understanding, caring, loving, willing to sacrifice anything for the one he loves.....

hu...


okay.this one in front of Masjid Kristal Terengganu Dec last year :)




In front of Kellie's castle, Perak. i begitu comot d ctu sbb nie singgah mse otw blk from penang-kl.
haha..duk dlm keta lama sgt ;p


okay.pixs laen next time lah.slow gel tenet nih

Tuesday, 26 May 2009

meaningful moments

Tadi pergi pasar malam dgn my dad n sis.my mom g skola. Tiba2 otw blk ipg kba sorang2 drive trasa sayu. I won't have dat moment again kalo da kawen. Da x dapat nk jalan2 ngn my dad n family lagi.oh T_T.Rindunye..

so slagi ada masa ni, i wanna spend my time with ma familia sbb kalo fkir2 balik nnti pasni da kena keja.da kena duk jauh.x dpt pulang slalu.kt umah bkannya ada orang pn sbb suma my siblings kt asrama.my sis je kt umah.monday hr tu sempat pulang rumah kejap sbb tok n my cousins datang.meriah sungguh rumah.n i like those moment.rasa lively n feels like home.kalo x sunyi je..bunyik tv je dengar..hu..x sabar nk raya kumpul ramai2 :)

ok,ini entry luahan perasaan bukannya nk announce sya nk kawen ok.jgn salah paham.haha =p

Sunday, 8 February 2009

Pasar Malam Outing Mom Vs. Dad

with Dad-You'll probably get almost everything that u wish for without any question.
with Mom- You'll b interviewed with at least 5 questions before u get the things that u want. But though so, there's no confirmation that after u undergo the interview, u'll get that thing.

with Dad -You will only go and buy the things that you want to buy and then went straight away home.
with mom You'll probably has a chance to walk 10 steps, then waiting for the next 10 mins for mom to choose n bargain things, and then end up with none of us buying nothing.haha..

with dad- You can feel so pampered as dad will always ask u if u would like anything else and if he bought that something, he'll buy more than u need ;)
with mom- Mom will always weighing how much u really need that something and if it less important, don't dream u'll get it. She will say that don't spend money on things that u don't need.

with dadmost of the time u'll accompany him buying foods n fruits
with mom-most of d time u'll be accompanying her surveying things n buying vegetables.

with dad- u maybe will have a chance to actually round satu night market tu.
with mom-the chance will probably never occur. maybe yes if u're lucky. ;p

with dad-most of the time i'll b smiling coz i get what i want. but kene speed up my pace a bit la..kalo x i kene tnggal kt blaknag.haha
with mom-muncung sokmo coz slalu x dpt what i want n usually i have to slow down a bit or else my mom will be left alone at d back ;p

haha..anyway, a memorable experience with both. just prepare urself mentally n physically if u involved with either ;)

Gifts

gifts for my mom ;p


oh.my last boxes have arrived.n my mom was so happy coz she finally got her royal albert tableware which she loves so much.haha..xpe, s long s she's happy im happy too :) td mse tgk pic intan's wedding she commented on my sarong.ckp it looks too big.supposedly die kecik kt bhgian kaki tu.so i told her dat mebi d style is like that coz it's from indonesia..then she looked at the photos again n seemed determined to alter my sarong.haha..i was like, x payahla,susah nk jalan nnti. then my mom nk jgak ckp x lawa la kembang smacam la etc2..so i was like..okeeyy...haha..(yg sbenanye i malas nk g umah nyonya tu lg nk kene ukur2 sume.aish.. ;p)


rose chintz


and this one is my set of tableware.i nk jgak la kan.da alang2 order tu.haha..but so sad.d piring2 pecah T_T ...xpela, nk wat cmnekan.hu..

Sunday, 4 January 2009

Cameron Highlands


makku, nenekku, sedareku, me ;)



ini pula ayahku. mse blk hr tu i noticed makin putih rmbut die n mkn bncit plak prutnye.hikhik =p



hantaran



pelamin. indah kan? i loike :)



ni lah sparuh from my big families..rmai kan.hehe



bsanding



sedareku, kak shelly yg married wif muallaf, kak syida, n my other cousins.hehe


oh.rewind lagik. these r pictures time oegi kelantan n otw back we singgah at Cameron Highlands. Due to last minute plan (we book d apartment a day before we got there) so the price hikes up like hell. double triple for a 3 rooms apartment for 1 night. hotel sume full and other places are full as well. aih, nk tak nk bayar la gak kan. At first my dad wanna go to Terengganu to visit the Crystal Mosque but then my mom insists to go to Cameron jgak..so there we go~ haha..

At first best la laju je..smpai kt atas tu nk pegi Tanah Rata...adoi...punye la rmai manusie..isk..2 jam dlm keta utk cover up 10 kilometers. bygkan lah. my dad da pnin2 whether to turn back home or to continue our journey..at last troskan jgak la..mlm tu nk pgi pasar malam area ctu, skali ade bus rosak in d middle of d road! dugaan btul la...nk isi minyak, meter kt stesen minyak wat hal pulak..sudah..last2 ktorg bli je ape2 yg ptt n balik mkn kt apartment..hehe..dat nite i tdo awal coz letih n nantuk ;p best woo sjuk2 udare bukit.ditambah plak ngn ujan renyai2~ hikhik ;p


apartment yg ktorg duduk.desa anthorium kut nme die.heh ;p



traffic jam nk nek ke atas..hu..




makku n tokku d cameron



half of my fmily.hana x dpt ikut coz keje, han kt college, el plak xmo ikut.ha, tula kan da kne tggal x dpt g cameron.hikhik ;p



pkok strawberry yg kehabisan buah strawberry.sdey woo T_T



hehe


dat nite i tdo sbilik wif nurul..ade king bed but my tok x kasi nurul tdo wif me on d bed coz she said nurul tdo buas..nanti kang jatuh katil payah..hu.so tpkase la i tdo sorang2 atas katil size king yg besa gabak tu n nurul tdo atas tilam kt bawah tpi katil i nih...i used to like huge bed coz i dpt guling2, but dat nite tdo sorng2 rse lonely pulak..cuak pon ade.yela, ktl punye besa, i tdo sparuh ktl pon x smpai.hu..tkot2..n then sdap2 i tdo mlm tu suddenly dgr org goyang2 bdan i ckp "nurul nk tdo kt cni jgak, nurul nk tdo cni"..pastu i bkak la mte tgk si nurul tu la..besa je mate die jage kot tgh2 mlm ni ckp nk tdo sbelah i. i pon plik la tnye npe ni nurul? tgh blurr22 kan.haha..nurul ni plak packp tu tros tetdo ngn sparuh bdan n kaki nye atas katil sparuh lgi kt bwh katil.ntah cmne i pon x tau.pastu i kjut la die nk suh die tdo bwah.goyang2 bdan die, x sdar lgsung bdak tuh! waduh..cpt sungguh die tdo! in dat position! imagine! haha..then i pon xtau nk wtpe da i hugged je la die so dat die x jtuh dr ktil tu..pastu i tetdo gk kut..esok2 pgi bgn tgk die da kt bwh balik bungkus2 dlm blanket sbb sejuk.haha..bdak ni kalo sjuk bkak bdan je dje bungkus, abes satu bdan ngn kepale sume die masuk dlm blanket jd cm siput tuh.sabo je la.haha..tp yg bgusnye nurul ni i kjut skali je utk bgn subuh tros die stood up bgn g amek wuduk.fuh..,ai kecik2 dlu pon xdela cmnih..liat lg ade la.haha..bgos tul mkcik i didik nurul nih.hehe..nk kuo umah pon die pkai tdung tau.wlpon nk pgi nek buai ke ape..wah..respect la i kt bdak kck ni.. ;D


ni lah pkok tomato kawan2 ;)





pic ni diambil di MARDI



di sebuah ldang teh ;p




so kesimpulannye, jgnlah pegi bcuti time cuti am. yep i went there on Monday hr tu maal hijrah kan..adei..traffic jem..i rela duduk umah okay.hu..tp hr tu okeyla..da lme x dpt spend tme ngn family so best la.hehe..tp tu jelah.sjak blik ni sme ckp i makin 'sihat' haha..my mom da bsing2 suh i diet. makanan siap kena catu lgi.ahaha..i bli biskut yg dlm tin tu pon die da bsing2 ckp ni pnuh krim la byk lemak la itu ini bla2..haha..last2 i kasi kt haikal je bskut tu ;p skng ni i mkn skali je sehari..isk..mlm mkn buah =(

Saturday, 3 January 2009

Sunway Lagoon

ni pulak time pegi sunway lagoon..haha..my dad x ikut coz die xlarat la nk jalan2 ;p but he did sent us off and picked us up ;) ni pun ble eh since last time i pgi? da lma jgak kot..dlu if i go to sunway sure i akan mandi kolam die coz i suke naek pelampung bentuk 8 tuh!! hhe..but dis time i went there i x mndi la..xde mood nk mndi..lgpon pnas2..br balik kang burn plak kulit i nieh..hehe..basically sbb x rse nk mndi kut.. ;p

dis time i nek skit2 je permainan die..yg mne i rse best n x gayat..yg len i jd photographer je..ehehe...heheehhe..weird but true.i used to be brave but dis time mse i naek ape yg wheel tuh tibe2 i rse gayat pulak.seryesly, xde la tinggi mana. mak n tok i siap boley ckp "la ni je ke..x rasa die gerak pon" haha..am i d only one there yg pegang besi tu like with all my heart? haha adoi. syang, i rse i da jangkit gayat from u lah.aiseh.. ;p and this time bru la i dpt rse cmne rase penantian itu..duk tunggu nurul tu maen air la..i x bawk plak my no0vel, hui..sabo je la..seb bek la kamu kiut nurul.kasi die maen puas2 so dat nnti die x bising kt umah.haha..














talking about maen, so kesian la with nurul ni..coz dtg umah i sme my siblings are adults or teenagers and she's d only one bdak kecik.so xde spe nk maen dgn die..sometimes tu no slalu la die ajak i maen2 ngn die..kalo i ngh surf tenet ke, tbe2 die muncul la kt blakang tnye buat ape tu, ckp ngn sapa tu, haha, mcm2 la.pastu pntang nmpak i pegang hp. sure laju je die muncul kt tepi ni ckp "mai tgk sat hp.." haha..cibuk tul bdak kcik nih ;p pastu tnye kak hani ckp ngn sapa satni? nama die apa..ha...ecehce..siap leh teasing i tu! haha..sabo je lah. tp sonok la die ade..meriah sket umah ni.kalo x senyap sunyi je la ha..nurul ni die bgn lg awal dr i tau! hehe..pas subuh die x tdo da. sbb ikot tok kut..tok x tdo pas subuh.i kdg2 baring2 la pas subuh.pastu nnti die msuk la blek intai2 i duk watpe.pastu tarik tgn suh i bangkit, da pagi da..(padahal die pon x mndi lg ;p) hehe..pastu ajak teman die maen la, tman bce bku la..pastu duk sibuk mentelaah brg2 di bilikku ini.haha..last2 i kasi die 2 teddy bears..nk kasi lbey die xmo, die ckp tkt mak marah.lgpon x celus beg roda die tu.hikhik..

pastu die ni best sbb baek la..dgr ckp..slalu je i suh die tman i makan..smabil2 tu cte la ape2 kasi nk lengah2 mase so dat die x lari p depan.haha..igt lg tme tu die ngh solat, tp kiblat salah..so pas die solat tu i ckp la nurul slah kiblat td.sambil lipat telkung, kerut2 dahi pnadang i smbil ckp "tp kakak da smbhyang da"..hehe..pastu i ckp la "tp kakak slah kiblat tu..mana boleh..smayang lg skali naa.."..pastu die "ish..tp kakak smayang da.." dgn reluctant nye..ahha..pastu kesian kot tgk mke die i ckp la, "ok kali ni xpe, tp nnti esok kakak kene smyang ikut kiblat btul tau". pastu die sengih2, tros senyum lebar n angguk laju2.hahaha..comel betul lah.

igt lg tme g carefour wgse maju nk bli brg2 umah, die ikut la..tme tu mse blk kul 8.30pm rsenye. die tbe2 senyap je..monyok je muke..mak i tnye la nurul pnat ke..syp je..napa? hehe..ni lucu.die reply. "a'ah kakak penat la jalan2 byk.mak long bli brg byk sgt.lama aih shopping.kakak da la x makan nasi lagi ni.xlarat la nk jalan.slalu kakak mkn pkul 7lbeih.skang da pkul 8 lebih kakak x makan lagi, pastu jalan byk2. kakak penat la.." hahaha...ktorg gelak gel dgr die reply..cian nurul ye..ha jom balik makan jom.hikhik ;p

lg 1 story is when she drew this house with swimming pool..then i asked her 'kakak lukis rumah sapo ni?" n then she replied..umah kakak la..hehe..then i asked her again "rumah kakak ade kolam renang ke" (wlpun i nmpak die tulis 'ini rumah sye' kt atas rumah tu) then she replied "tak dak".. pastu i sje la nk test die i tnye la..pastu npe kakak ckp ni rumah kakak kalo umah kakak xde kolam renang? mane boleh. hihi..pastu die syp kejap, pkir kot.pastu die reply, xpa la, ni lukisan saja..haha(dlm hati i bijak tul bdak ni) hehe..pastu i ckp la, abes tu nurul tipu ke ckp ni rumah nurul sbb rumah nurul xde kolam renang..hehe..pas tu die ttp ngn pendirian die ckp ni lukisan saja, ckg tau la..ckgu x marah aih..haha..pastu i ckp lg mne boley, nnti nurul tipu la cmtu kan..hehe..pastu die syp je..pastu die pdam tulisan 'ini rumah saya' tu kepada 'ini rumah kawan'. hehe..senyap trus i..bijak btul bdak ini..hehe...pastu ktorg kaler rumah tu same2 :D


nurul n lukisan 'ini rumah kawan' hehe..

Zoo Negara






muke2 orang2 yg terlibat adelah seperti di atas. sekian terime kasih.

hehe..ni gmba2 mase ktorg pegi zoo negara..yg atas itu is my grandmoma belah mak a.k.a tok, kemudian dat is my sister, aina a.k.a hana, then that is my cousin, nurul huda a.k.a kakak / nurul. why Zoo Negara? Coz bawak cousin i jalan2 la..few days before her family cme to KL and went there but she didn't follow sbb die nk ikut my fmily g kenduri kt kelantan.haha..comel la bdak nie..so ktorg bwk la die n my tok jalan2..han kt kolej, x balik, my dad plak g bawak haikal register kt skola..my mom plak kene g skola..el pulak..kua ngn kawan die..so tggal ktorg je lah..lame suda i x pegi zoo negara. haha..then hr tu pegi best la pulak.i mean if bwak family dtg ngn anak2 kecil best la kot.riuh abes dorg.haha..nurul ni pon sme la..tp pas sejam jalan monyok la mukenye.penat katekan..hahha..tula, nk sgt g zoo.abes satu zoo i bawak pusing.haha.. ;p pastu last skali i bawak la dorg nek ketapi yg pusing2 zoo tu..bukan x nk naek awal2, tp jalan la dlu pusing tgk haiwan kan..hehe.. ;p oh ye, nurul tu 8taun nk masuk 9taun..kecik je badannye tp cilik woo..nnti i cte nape ;)

so basically, i ikut hr tu sbb jd photographer jela..haha..byk gmba yg i tgkp.sume gmba haiwanlah i tgkap, cobra ade, singe ade, sawa ade, zebra ade.sumelah.tp sketje lah i uplod kt cni.xlarat la.haha..spe2 yg x pegi zoo negara lg tu pegi2 la ye..dr lepak2 kt mall membazir duit baek la jalan2 tgk haiwan spend time ngn family kan.hihi =D










Tuesday, 30 December 2008

Selamat Pengantin Baru kak syida! =)

oho..rindunye nk tulis blog!! tenet kt umah slow skit la..hu..Frankly speaking, i haven't had enough time to get enough rest yet since i arrived in Malaysia. ho..the first 2days i spent my time cleaning up my closet n room..basuh sume bju2 kurung i dlm almari yg da 2 taun x berusik (i think) haha..fuh..then 3rd day which is last wednesday my family and i went back to our hometown in PEnang and then on Friday we headed straight to Kota Bharu, Kelantan for my cousin's wedding..i called her kak syida..she married a KElantanese yes..hhoho..in my family we can count how many are from KElantan..my mak long is from there..that's all i think.haha..

The Kelantanese drivers...adoi..ske menyelit!! geram i. if u r not an expert drivers plis don't go t0 KElantan i warn u! haha..luckily it's not me who drive d car. haha.. and d surau..sorry to say this but they're filthy..d last time we went there (surau tepi pasar besar siti khadijah) there was this 'cat shit' dlm surau itu okey.hu..don't get me wrong, there's a lot of people coming to pray there and its good. but i think they need more maintainance of dat place. the surau looks abandon and not cleaned..i think if they keep the surau clean it will be better isn't it? tmpat solat kan =)

yeah, back to d kenduri story. haha..this time the whole lot of Tok Su or my grandmom on my dad's side are coming down to KElantan. maybe because d reception was held in kelantan and not Penang like usual and haven't been to KElantan yet, most of them decided to come! From my mom's tok lang until my grandmom's cicit dtg okey..haha..so ble jalan2 kat area town kelantan tu sure tserempak ngn sdare mare which some i dunno who. ;p (don't blame me i only went back to my hometown once a year.twice if lucky ;p) hooho..then we all convoy rmai2 g umah kawen tu..hr tu ktorg g 4cars..the other 14 have already waited for us at the bride's house.. ;) these are some of d photos taken from my dad's cmera..due to some unseen circumstances, im not able to upload d photos taken from my camera yet. so ini ckup la eh.kalo rjen maybe later i'll upload more ok =)


convoy 4 cars nk g umah pengantin.hoho



t: my maksu, makcik, paksu, tok belah ayah, bdak kecik dpn tu my cousin nurul huda, then tok belah mak, me, n my mom



yg tgh suap mkn tu my uncle with his first son.at d back in green bj melayu is my Pak Long or ayah kepde pngntin prempuan =)



rombongan pngantin lelaki arrived 2 hours late then stated time.haha..b,u smpai lmbat nnti siap u.haha



pengantin lelaki, shukri



rombongan pihak lelaki



selamat pengantin baru kak syida n abg shukri!! :)





okey,dat's all for now! later i'll upload more eh! =)